Roeselare (Joblabo)
Spectaculaire STEM-escape game op maat van leerlingen 3de graad secundair, ook voor non-food studierichtingen! Iedereen wint bij dit spel, maar welk team stopt het snelst de klok?
De eerste Marskolonie is een feit! Elodie Tusk, hoofd van het bedrijf Mar-Z ontwikkelt voeding voor astronauten en - goed nieuws! - heeft nog enkele felbegeerde plaatsjes in haar eliteteam. Slagen jouw leerlingen voor de strenge selectieprocedure?
Met deze STEM-escape game Food Factory beleeft jouw klas een unieke leerervaring. In max. 4 teams van max. 5 spelers nemen ze het tegen elkaar op. Ze spelen hetzelfde spel in dezelfde ruimte, maar in een andere volgorde. Terwijl je leerlingen hun teamgeest versterken ✅ en meer ontdekken over beroeps- en studiekeuzes ✅, toets jij als leerkracht heel wat leerdoelen af ✅.
Tijdens de game worden de leerlingen ondergedompeld in de wereld van de voedingsindustrie. Ze doorlopen een volledig voedingsbedrijf en maken kennis met verschillende STEM-beroepen in de sector. Ze navigeren van hun werkpost naar de kwaliteitscontrole, van het labo tot de productie, van het magazijn tot de recyclagepost. Elk team doorloopt dezelfde setting en spelpuzzels, maar in een andere volgorde.
Deze ingenieuze spelopbouw zorgt voor een heerlijke dynamiek en houdt de spanning erin tot de allerlaatste minuut. Teams die een slimme strategie combineren met hun talenten, hebben alvast een streepje voor.
Omdat een strijd onder gelijken het leukst is, speel je als leerkracht niet mee. Zo heb je de tijd om je leerlingen in actie te observeren in deze niet-alledaagse context. Hun enthousiasme, rol in de groep, doorzettingsvermogen, geduld en (technisch) inzicht komen tijdens het spel helemaal tot hun recht.
Wil je de game zelf beleven? Groot gelijk! Niets zo leuk als een gedeelde ervaring onder gelijken.
Ontdek hier de mogelijkheden voor leerkrachten.
Interessante, uitdagende en vermakelijke escape game! We hebben er echt van genoten én bijgeleerd!
Eva B., Doorstroom (VMS)
Tijdens een educatieve nabespreking zetten we de stap van spelcontext naar realiteit. Elke spelpuzzel vormt een belangrijk onderdeel van een voedingsbedrijf en vereist bepaalde (team)competenties. We zoomen in op wat er achter de opdrachten schuilgaat, bekijken welke talenten kwamen bovendrijven en hoe we deze kunnen koppelen aan verschillende beroepsprofielen uit de sector.
Deze nabespreking geeft jongeren dus een bredere blik op het werkveld en zet aan tot zelfreflectie over hun eigen toekomstmogelijkheden op het gebied van studie- en beroepskeuze.
Febe, Maaike en Emiel vertellen je uit eerste hand waarom je deze game móet beleven met je klas. Ook lerares Jolien is enthousiast: "Actief beleven is écht leren."
Voor de ontwikkeling van de escape game Food Factory werd de input van leerkrachten, pedagogische begeleidingsdienst, projectpartners en de voedingssector zelf samengebracht met de expertise van Ant Collectief. Zij vertaalden als professionele escapegamebouwers de realiteit van een echt voedingsbedrijf in spelcontext. Daarbij werd steeds de doelgroep voor ogen gehouden.
De reacties van jongeren en leerkrachten zijn telkens opnieuw bijzonder enthousiast!
De escape game Food Factory kwam tot stand binnen het project Grenzeloos Competent en dit dankzij financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de Provincie West-Vlaanderen.
Locatie
Duurtijd
Doelgroep
Aantal
Kostprijs
Periode
Krijg als eerste updates over ons aanbod en onze events.