Om aan het lekkers te geraken moeten jij en je collega's drie cijfersloten en bijhorende raadsels kraken. Pas daarna kunnen jullie je tanden in de koeken zetten.
In de poging om de koekendoos te openen, kon ik aan den lijve het mechanisme van een escape game ervaren. Zo’n game heeft heel wat potentieel als educatieve tool en bovendien was het een leuke uitdaging om samen met collega’s aan te gaan.
Leonie Gevaert, Leerkracht economie Sint-Lodewijkscollege Brugge
De mini-escapegame is een voorproevertje van de escape game Food Factory in Joblabo Voeding in Roeselare. In die STEM-game, op maat van leerlingen uit de 3e graad secundair, doorlopen de deelnemers de verschillende afdelingen van een voedingsbedrijf. Leerkrachten, pedagogische begeleidingsdiensten, projectpartners en de voedingssector gaven hun input voor de ontwikkeling van deze escape game. De expertise van professionele escapegamebouwer ANT Collectief deed de rest. Zij vertaalden de realiteit van een echt voedingsbedrijf naar een inspirerende spelcontext voor de beoogde doelgroep. Ook bedrijven kunnen dit spel spelen als teambuilding of lerarenteams voor de uitdaging. Al bijten voorlopig alle lerarenteams hun tanden stuk op de toptijden neergezet door de jongeren.
Door de onderwijshervorming geef ik les in een volledig nieuwe richting: Biotechnologische en Chemische Technieken. Dat brengt heel wat uitdagingen met zich mee. Via de koekendoos ontdekte ik een aanbod dat perfect aansluit bij die richting. Ik heb de escape game Food Factory dan ook meteen geboekt als klasuitstap.
Leen Van Daele, Leerkracht chemie Vesaliusinstituut Oostende
We zijn steeds op zoek naar mogelijkheden om onze theoretische richtingen voldoende voeling met de realiteit te geven. Een havenuitstap naar Zeebrugge is voor onze leerlingen echt een match. Ook de escape game wekt onze interesse vanwege het teambuildingsaspect. Eerst kijken of we met het team deze mini-escapegame open krijgen.
Angelina Vergote, Directeur Sint-Paulusschool Waregem
Secundaire school in West-Vlaanderen en nog geen koekendoos ontvangen?
Ik heb zelf een professioneel verleden in de industrie en ik vind het belangrijk om in mijn lessen steeds de vertaalslag te maken van theorie naar praktijk. Daarom ben ik zo enthousiast over het educatief aanbod van POM West-Vlaanderen. En blijkbaar valt dat op: mijn collega’s noemen mij intussen ‘madame POM’.
Leonie Gevaert, Leerkracht economie Sint-Lodewijkscollege Brugge