2. De leerlingen herkennen in duurzaamheidsvraagstukken de verwevenheid tussen economische, sociale en ecologische aspecten en herkennen de invloed van techniek en beleid.
3. De leerlingen zoeken naar mogelijkheden om zelf duurzaam gebruik te maken van ruimte, grondstoffen, goederen, energie en vervoermiddelen.
4. De leerlingen zoeken naar duurzame oplossingen om de lokale en globale leefomgeving te beïnvloeden en te verbeteren.
5. De leerlingen geven voorbeelden van het veranderlijke karakter van arbeid en economische activiteiten. (Circulaire switch)
Exploreren - De leerlingen benutten leerkansen in diverse situaties.
Creativiteit - De leerlingen ondernemen zelf stappen om vernieuwingen te realiseren.
Technisch begrijpen: De leerlingen kunnen kennis en vaardigheden uit verschilllende sectoren herkennen.
Technisch begrijpen: De leerlingen kunnen ondernemingen/organisaties karakteriseren als uitvoerders van technische processen en de rol van verschillende technische beroepen en vaardigheden hierbij toelichten.